Τόμας Στερνς Έλιοτ, 1888-1965
Βρετανός ποιητής, Νόμπελ 1948
Βρετανός ποιητής, Νόμπελ 1948
Γεννήθηκε στην Αμερική με καταγωγή από αριστοκρατική οικογένεια της Βοστώνης. Σε ηλικία 25 ετών εγκαταστάθηκε στην Αγγλία. Το 1927 ασπάστηκε την Αγγλικανική θρησκεία και αποκήρυξε την αμερικανική του υπηκοότητα.
Έγινε γνωστός με το ποίημά του The Love Song of J. Alfred Prufrock (1915). Ακολούθησαν έργα που θεωρούνται αριστουργήματα The Waste Land («Έρημη Χώρα», 1922), The Hollow Men («Οι Κούφιοι Άνθρωποι», 1925), Four Quartets («Τέσσερα κουαρτέτα», 1943).
Έγραψε και αρκετά πετυχημένα θεατρικά έργα. Παίζονται ακόμα το Murder in the Cathedral («Φονικό στην Εκκλησιά», 1935) και το The Cocktail Party (1949).
Το 1948 βραβεύτηκε με το Νόμπελ λογοτεχνίας.
Έγινε γνωστός με το ποίημά του The Love Song of J. Alfred Prufrock (1915). Ακολούθησαν έργα που θεωρούνται αριστουργήματα The Waste Land («Έρημη Χώρα», 1922), The Hollow Men («Οι Κούφιοι Άνθρωποι», 1925), Four Quartets («Τέσσερα κουαρτέτα», 1943).
Έγραψε και αρκετά πετυχημένα θεατρικά έργα. Παίζονται ακόμα το Murder in the Cathedral («Φονικό στην Εκκλησιά», 1935) και το The Cocktail Party (1949).
Το 1948 βραβεύτηκε με το Νόμπελ λογοτεχνίας.
Αριθμός Αφορισμών: 51 | Αναγνώσεις: 74,136 |
Αφορισμοί
Η Ποίηση δεν είναι η απελευθέρωση των αισθημάτων, αλλά η δραπέτευση από τα αισθήματα. Δεν είναι η έκφραση της προσωπικότητας αλλά η δραπέτευση από την προσωπικότητα. Αλλά θα πρέπει κανείς να έχει αισθήματα και προσωπικότητα για να θέλει να δραπετεύσει από αυτά. άρεσε σε 227 |
Πού είναι η όλη η σοφία που χάσαμε μέσα στη γνώση; Πού είναι όλη η γνώση που χάσαμε μέσα στην πληροφόρηση; άρεσε σε 177 |
Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να εξηγήσουμε ένα πάθος σε κάποιον που δεν το έχει ζήσει, όπως δεν μπορούμε να εξηγήσουμε το φως σε έναν εκ γενετής τυφλό. άρεσε σε 174 |
Έτσι τελειώνει ο κόσμος: όχι με μια θεαματική έκρηξη αλλά με έναν λυγμό. άρεσε σε 174 |
Το αίμα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας είναι λατινικό και ελληνικό, όχι σαν δύο κυκλοφορικά συστήματα αλλά σαν ένα, διότι μέσω της Ρώμης θα ιχνηλατήσουμε την ελληνική καταγωγή μας. άρεσε σε 145 |
Μόνο αυτός που ρισκάρει να πάει πολύ μακριά μπορεί να ανακαλύψει πόσο μακριά μπορεί να πάει κανείς. άρεσε σε 142 |
Το μισό από το κακό που γίνεται στον κόσμο γίνεται από ανθρώπους που θέλουν να αισθανθούν σπουδαίοι. Δεν έχουν την πρόθεση να κάνουν κακό. Αλλά το κακό δεν τους απασχολεί. άρεσε σε 119 |
Δεν θα σταματήσουμε να εξερευνούμε. Και το τέλος της εξερεύνησής μας θα είναι όταν θα φτάσουμε εκεί από όπου ξεκινήσαμε και θα ανακαλύψουμε το μέρος για πρώτη φορά. άρεσε σε 111 |
Η αυθεντική ποίηση μπορεί να αρέσει προτού γίνει κατανοητή. άρεσε σε 102 |
Δεν πιστεύω ότι γερνάει κανείς. Νομίζω πως αυτό που συμβαίνει είναι ότι νωρίς στη ζωή, σε μια ορισμένη ηλικία μένει κάποιος ακίνητος και βαλτώνει. άρεσε σε 88 |
Τα χρόνια ανάμεσα στα πενήντα και τα εβδομήντα είναι τα χειρότερα. Συνεχώς σου ζητούν να κάνεις πράγματα και δεν είσαι αρκετά ετοιμόρροπος για να τα απορρίψεις. άρεσε σε 82 |
Οι άνθρωποι στους οποίους δεν έχει συμβεί ποτέ τίποτε δεν μπορούν να καταλάβουν την ασημαντότητα των γεγονότων. άρεσε σε 73 |
Ένα θεατρικό έργο πρέπει να σου δίνει να σκεφθείς κάτι. Όταν βλέπω ένα έργο και το καταλαβαίνω με την πρώτη, τότε ξέρω ότι δεν είναι και πολύ καλό. άρεσε σε 66 |
Οι ανώριμοι ποιητές μιμούνται. Οι ώριμοι ποιητές κλέβουν. άρεσε σε 59 |
Όπου δεν υπάρχει ναός δεν θα υπάρχουν σπίτια. άρεσε σε 57 |
Το ανθρώπινο είδος δεν μπορεί να αντέξει πάρα πολλή πραγματικότητα. άρεσε σε 57 |
Δεν είναι φρόνιμο να παραβαίνεις τους κανόνες προτού να μάθεις πώς να τους τηρείς. άρεσε σε 56 |
Οι άντρες ζουν ξεχνώντας και οι γυναίκες ζουν με τις αναμνήσεις. άρεσε σε 50 |
Δεν υπάρχει πιο αηδιαστικό θέαμα από έναν γέρο που αρνείται να εγκαταλείψει τον κόσμο, που έχει εγκαταλείψει τον ίδιο. άρεσε σε 46 |
Το βραβείο Νόμπελ είναι για κάποιον το εισιτήριο για την κηδεία του. Επειδή κανένας δεν έκανε τίποτε μετά απ’ αυτό. άρεσε σε 44 |
Ο σκοπός της λογοτεχνίας είναι να μετατρέψει το αίμα σε μελάνι. άρεσε σε 43 |
Ένας πονόδοντος ή ένα βίαιο πάθος δεν μειώνεται απαραίτητα με τη γνώση της αιτίας του, του χαρακτήρα του, της σπουδαιότητάς του ή της ασημαντότητάς του. άρεσε σε 36 |
Το πιο σημαντικό για τους ποιητές είναι να γράφουν όσο λιγότερο γίνεται. άρεσε σε 34 |
Ο τελευταίος πειρασμός είναι η πιο μεγάλη προδοσία: να κάνεις τη σωστή πράξη για τον λάθος λόγο. άρεσε σε 33 |
Κάθε ποιητής, αν επιβιώσει μετά τα είκοσι πέντε του, πρέπει να αλλάξει. Πρέπει να αναζητήσει νέες λογοτεχνικές επιρροές. Θα έχει διαφορετικά συναισθήματα να εκφράσει. άρεσε σε 31 |
Αυτό που είναι αλήθεια, είναι αλήθεια μόνο για μια φορά και μόνο για ένα μέρος. άρεσε σε 31 |
Η αγωνία είναι η υπηρέτρια της δημιουργικότητας. άρεσε σε 30 |
Υπάρχει κάποιος που θυμάται τον δρόμο για το κατώφλι σου. Τη ζωή μπορείς να την αποφύγεις, αλλά όχι τον θάνατο. άρεσε σε 29 |
Κάθε στιγμή είναι ένα καινούργιο ξεκίνημα. άρεσε σε 28 |
Αν δεν έχεις τη δύναμη να επιβάλλεις τους δικούς σου όρους στη ζωή, τότε πρέπει να δεχτείς τους όρους που σου προσφέρει αυτή. άρεσε σε 28 |
Μερικοί εκδότες είναι αποτυχημένοι συγγραφείς, αλλά το ίδιο ισχύει και για τους περισσότερους συγγραφείς. άρεσε σε 25 |
Τέχνη είναι η απόδραση από την προσωπικότητα. άρεσε σε 24 |
Να κάνεις χρήσιμα πράγματα, να λες θαρραλέα πράγματα, να στοχάζεσαι όμορφα πράγματα. Αυτά είναι αρκετά στη ζωή ενός ανθρώπου. άρεσε σε 20 |
Μέτρησα ολόκληρη τη ζωή μου με κουταλιές καφέ. άρεσε σε 17 |
Είναι αδύνατο να σχεδιάσουμε ένα σύστημα τόσο τέλειο όπου κανένας δεν θα χρειαζόταν να είναι καλός. άρεσε σε 14 |
Όλοι περνούν την εμπειρία. Λίγοι παίρνουν το μάθημα. άρεσε σε 10 |
Το τελευταίο πράγμα που βρίσκει κανείς στη σύνθεση ενός έργου είναι τι θα βάλει πρώτα. άρεσε σε 9 |
Έχω καθολική νοοτροπία, καλβινιστική προέλευση και πουριτανικό ταμπεραμέντο. άρεσε σε 6 |
Μετάτρεψε τα πράγματα που πάντα ήθελες να κάνεις σε πράγματα που έχεις κάνει. άρεσε σε 2 |
Ποίηση δεν είναι η διατύπωση μιας αλήθειας, αλλά η μετατροπή αυτής της αλήθειας σε κάτι απόλυτα πραγματικό για εμάς. |
Στίχοι
Ο Απρίλης είναι ο πιο σκληρός μήνας… άρεσε σε 71 |
Είπα στην ψυχή μου, στάσου ακίνητη και περίμενε χωρίς ελπίδα Γιατί η ελπίδα μπορεί να είναι ελπίδα για κάτι που είναι λάθος. άρεσε σε 51 |
Θα σου δείξω το φόβο σε μια χούφτα χώμα. άρεσε σε 26 |
Χρόνος παρών και χρόνος παρελθών ίσως κι οι δυο είναι σε χρόνο μέλλοντα κι ο μέλλων χρόνος έγκλειστος σε χρόνο παρελθόντα. άρεσε σε 21 |
Είμαστε οι κούφιοι άνθρωποι είμαστε οι βαλσαμωμένοι άνθρωποι Που σκύβουμε μαζί Κεφάλια γεμάτα άχερο. Αλίμονο! (από το ποίημα “The Hollow Men”) άρεσε σε 20 |
Ανάμεσα στην ιδέα και την πραγματικότητα Ανάμεσα στην κίνηση και την πράξη Πέφτει η σκιά. άρεσε σε 19 |
Έχω δει τη στιγμή του μεγαλείου μου να τρεμοσβήνει, Και έχω δει τον αιώνιο Υπηρέτη να μου κρατάει το παλτό υπομειδιώντας. Με δυο λόγια, έχω φοβηθεί. (από το ποίημα «Το ερωτικό τραγούδι του Τζέι Άλφρεντ Προύφροκ») άρεσε σε 10 |
Θα ‘πρεπε μήπως —μετά το τσάι και τα κέικ και τα παγωτά— Να έχω τη δύναμη να εξωθήσω τη στιγμή στην κρίση της; (από το ποίημα «Το ερωτικό τραγούδι του Τζέι Άλφρεντ Προύφροκ») άρεσε σε 9 |
Κανένας από του δυο δρόμους δεν είναι καλύτερος από τον άλλο. Και οι δυο δρόμοι είναι απαραίτητοι. Και είναι επίσης απαραίτητο Να διαλέξεις έναν από τους δύο. άρεσε σε 6 |
Γιατί οι λέξεις της περσινής χρονιάς ανήκουν στη γλώσσα της περσινής χρονιάς και οι λέξεις της επόμενης χρονιάς προσμένουν μιαν άλλη φωνή. (Little Gidding II) άρεσε σε 4 |
…Μουσική που δεν ακούγεται καθόλου, αλλά εσύ είσαι η μουσική όσο κρατάει η μουσική. (“Four Quartets 3: The Dry Salvages”) άρεσε σε 1 |
Παρόμοιες Πηγές Γνωμικών
Μανώλης Παπαθανασίου 2008 – 2024