Άνθρωπος | |
• | Homo sum, humani nihil a me alienum puto. – Άνθρωπος είμαι, τίποτα το ανθρώπινο δεν μου είναι ξένο. Τερέντιος, περ185-159 π.Χ., Ρωμαίος κωμωδιογράφος άρεσε σε 32 |
• | Ecce homo. – Ίδε ο άνθρωπος. κατά Ιωάννην ιθ' (φράση του Πιλάτου) άρεσε σε 20 |
Κόσμος & Σύμπαν | |
• | Res nullius. – Πράγμα που δεν ανήκει σε κανέναν. (π.χ. ο ήλιος) άρεσε σε 64 |
Καλό & Κακό | |
• | Quod nocet, saepe docet. – Αυτό που βλάπτει [ή πονάει], συχνά διδάσκει. άρεσε σε 194 |
• | Omne bonum a Deo, omne malum ab homine. – Όλα τα καλά από το Θεό, όλα τα κακά από τον άνθρωπο. Ιερός Αυγουστίνος, 354-430, Άγιος (δικαιολογώντας γιατί ο Πανάγαθος επιτρέπει την ύπαρξη του Κακού) άρεσε σε 56 |
• | Nota res mala, optima. – Τα γνωστά κακά είναι τα πιο καλά. άρεσε σε 33 |
• | De malo, bonum. – Από το κακό, καλό. άρεσε σε 30 |
Ύπαρξη | |
• | Cogito ergo sum. – Σκέφτομαι, άρα υπάρχω. Καρτέσιος, 1596-1650, Γάλλος φιλόσοφος άρεσε σε 281 |
Ζωή | |
• | Ars longa, vita brevis. – Η τέχνη μακρά, ο βίος βραχύς. Ιπποκράτης, 460-370 π.Χ., Πατέρας της Ιατρικής άρεσε σε 204 |
• | Bis vivit qui bene vivit. – Ζει δυο φορές αυτός που ζει καλά. άρεσε σε 97 |
• | Primum vivere deinde philosophari. – Πρώτα το ζην και μετά το φιλοσοφείν. Thomas Hobbes, 1588-1679, Άγγλος φιλόσοφος άρεσε σε 72 |
• | Si vitam puriter egi… – Αν είχα μια ενάρετη ζωή… Κάτουλλος, 84-54 π.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 29 |
Πεπρωμένο | |
• | Fata viam invenient. – Οι μοίρες θα βρουν το δρόμο. Βιργίλιος, 70-19 π.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 79 |
Θάνατος | |
• | Plaudite, amici, comedia finita est! – Χειροκροτήστε, φίλοι, η κωμωδία τελείωσε! Αύγουστος, 63 π.Χ-14 μ.Χ., Ρωμαίος Αυτοκράτορας (τα τελευταία λόγια του) άρεσε σε 124 |
• | Non omnis moriar. – Δεν θα πεθάνω ολόκληρος [κάτι από εμένα θα παραμείνει ζωντανό]. Οράτιος, 65-8 π.Χ., Λατίνος ποιητής άρεσε σε 112 |
• | Memento mori. – Να θυμάσαι το θάνατο. άρεσε σε 99 |
• | Omnes una manet nox. – Μια νύχτα μας περιμένει όλους. Οράτιος, 65-8 π.Χ., Λατίνος ποιητής άρεσε σε 94 |
• | Mors certa, hora incerta. – Ο θάνατος είναι σίγουρος, η ώρα του δεν είναι σίγουρη. άρεσε σε 77 |
• | Nascentes morimur. – Από τη στιγμή που γεννιόμαστε, [αρχίζουμε να] πεθαίνουμε. άρεσε σε 67 |
• | Mors ultima ratio. – Ο θάνατος έχει τον τελευταίο λόγο. άρεσε σε 50 |
• | Omnia mors aequat. – Ο θάνατος εξισώνει τα πάντα. άρεσε σε 50 |
• | Ακολούθει μοι, και άφες τους νεκροὺς θάψαι τους εαυτών νεκρούς. – Ακολούθησέ με, και άσε τους νεκρούς να θάψουν τους νεκρούς τους. άρεσε σε 4 |
Μεταφυσική | |
• | In girum imus nocte et consumimur igni. – Τριγυρνάμε [κρλκτ: κάνουμε κύκλο] τη νύχτα και μας κατακαίει η φωτιά. Μεσαιωνικό λατινικό παλίνδρομο επίγραμμα (καρκινική επιγραφή) (γνωστό και ως «Διαβολικός στίχος»· ήταν και τίτλος ταινίας του Γκυ Ντεμπόρ, το 1960) άρεσε σε 51 |
Αστρολογία | |
• | Quae supra nos nihil ad nos. – Ό,τι είναι από πάνω μας δεν είναι τίποτα για μας. (αρχικά το ρητό αφορούσε την αστρολογία και αργότερα κάθε είδους εξουσία) άρεσε σε 19 |
Θρησκεία & Θεός | |
• | Deus sive Natura. – Θεός ή Φύση Μπαρούχ Σπινόζα, 1632-1677, Ολλανδός φιλόσοφος (δηλαδή, είναι ταυτόσημες έννοιες) άρεσε σε 57 |
• | Deus vult. – Ο Θεός θέλει (θέλημα Θεού). Το σύνθημα στις μάχες της πρώτης Σταυροφορίας άρεσε σε 28 |
• | Cito fit quod dii volunt. – Γρήγορα γίνεται αυτό που θέλουν οι θεοί. Γάιος Πετρώνιος, 1ος μ.Χ αιών, Ρωμαίος συγγραφέας άρεσε σε 24 |
• | Vocatus atque non vocatus, Deus aderit. – Είτε Τον καλέσουν είτε όχι, ο Θεός θα είναι παρών. Έρασμος, 1469-1536, Ολλανδός ουμανιστής άρεσε σε 11 |
• | In primis venerare Deos. – Καταρχήν, να λατρεύετε τους θεούς. Βιργίλιος, 70-19 π.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 8 |
• | Tantum religio potuit suadere malorum. – Σε πόσα δεινά έχει οδηγήσει η θρησκεία… Λουκρήτιος, 98-55 π.Χ., Λατίνος ποιητής άρεσε σε 7 |
• | Nec religionis est cogere religionem. – Δεν είναι της θρησκείας να επιβάλει τη θρησκεία. Τερτυλλιανός, 155-240 μ.Χ., Καρχηδόνιος θεολόγος άρεσε σε 3 |
Χριστιανισμός | |
• | Fiunt non nascuntur Christiani. – Χριστιανός γίνεσαι, δεν γεννιέσαι. Τερτυλλιανός, 155-240 μ.Χ., Καρχηδόνιος θεολόγος άρεσε σε 11 |
Προσευχή | |
• | Ora et labora. – Να προσεύχεσαι και να εργάζεσαι. Σύνθημα των Βενεδικτίνων μοναχών άρεσε σε 43 |
Πίστη | |
• | Nisi credideritis, non intelligetis. – Αν δεν πιστέψεις, δεν θα καταλάβεις. Ιερός Αυγουστίνος, 354-430, Άγιος άρεσε σε 49 |
• | Credo quia absurdum. – Πιστεύω διότι είναι παράλογο. Τερτυλλιανός, 155-240 μ.Χ., Καρχηδόνιος θεολόγος άρεσε σε 45 |
• | Quod semper, quod ubique, quo ab omnibus. – Ό,τι [υπήρχε] πάντα, ό,τι παντού, ό,τι από όλους. Άγιος Βικέντιος του Lerins, Γάλλος μοναχός του 5ου αι. (οδηγίες για την ορθή πίστη) άρεσε σε 16 |
• | Certum est quia impossibile. – Είναι βέβαιο επειδή είναι αδύνατο. Τερτυλλιανός, 155-240 μ.Χ., Καρχηδόνιος θεολόγος άρεσε σε 2 |
Διάβολος | |
• | Vada retro me, Satana. – Ύπαγε οπίσω μου Σατανά. Από την Vulgata άρεσε σε 22 |
Μυστήριο | |
• | Omne ignotum pro magnifico. – Κάθε τι που είναι άγνωστο έχει την τάση να φαίνεται θαυμάσιο. Τάκιτος, 55-120 μ.Χ., Ρωμαίος ιστορικός άρεσε σε 92 |
Παροδικότητα | |
• | Fugit inreparabile tempus. – Ο χρόνος φεύγει ανεπιστρεπτί. Βιργίλιος, 70-19 π.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 68 |
• | Fortuna vitrea est: tum cum splendet frangitu. – Η τύχη είναι γυαλί: εκεί που λάμπει, θρυμματίζεται. Publilius Syrus, 1ος μ.Χ αιών, Ρωμαίος γνωμικογράφος άρεσε σε 44 |
• | Forma bonum fragile est. – Η ωραία μορφή είναι εύθραυστη. Οβίδιος, 43 π.Χ.-17 μ.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 29 |
• | Quod est violentum, non est durabile. – Ό,τι είναι βίαιο, δεν διαρκεί. Λατινικό ρητό άρεσε σε 25 |
• | Et in Arcadia ego. – Και στην Αρκαδία [ήμουν] εγώ. Επιγραφή τάφου στον πίνακα «Ποιμένες της Αρκαδίας» του Poussin (απόκρυφη επιγραφή με κύριο μήνυμα τη ματαιότητα της ανθρώπινης ευημερίας) άρεσε σε 16 |
• | Fama volat. – Η φήμη πετάει. άρεσε σε 15 |
• | Sic transit gloria mundi. – Έτσι περνάει η [μάταιη] δόξα σ’ αυτόν τον κόσμο. άρεσε σε 14 |
Παρόν | |
• | Ex hoc momento pendet aeternitas. – – Σε αυτή τη στιγμή στρέφεται η αιωνιότητα (επιγραφή ρολογιών) άρεσε σε 30 |
Αιωνιότητα | |
• | In saecula saeculorum. – Εις τον αιώνα των αιώνων. Εκκλησιαστικό άρεσε σε 31 |
• | Ex hoc momento pendet aeternitas. – – Σε αυτή τη στιγμή στρέφεται η αιωνιότητα (επιγραφή ρολογιών) άρεσε σε 30 |
• | Novus ordo seclorum. – Νέα τάξη στους αιώνες. Σφραγίδα των ΗΠΑ άρεσε σε 9 |
Χρόνος | |
• | Fugit inreparabile tempus. – Ο χρόνος φεύγει ανεπιστρεπτί. Βιργίλιος, 70-19 π.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 68 |
• | Utere, non numera. – Χρησιμοποίησε [τον χρόνο], μην τον μετράς. Επιγραφή σε ηλιακό ρολόι άρεσε σε 60 |
• | Tempus edax rerum. – Ο χρόνος που τρώει όλα τα πράγματα (πανδαμάτωρ χρόνος). Οβίδιος, 43 π.Χ.-17 μ.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 39 |
• | Lente hora, celeriter anni. – Αργά [περνάει] η ώρα, γρήγορα τα χρόνια. Επιγραφή σε ηλιακό ρολόι άρεσε σε 29 |
• | Serius est quam cogitas. – Είναι πιο αργά απ’ ό,τι νομίζεις. Επιγραφή σε ηλιακό ρολόι άρεσε σε 25 |
Διάρκεια | |
• | Ars longa, vita brevis. – Η τέχνη μακρά, ο βίος βραχύς. Ιπποκράτης, 460-370 π.Χ., Πατέρας της Ιατρικής άρεσε σε 204 |
Προέλευση | |
• | Ex nihilo nihil fit. – Ουδέν εξ ουδενός. (βασισμένο στη φιλοσοφία του Παρμενίδη) άρεσε σε 16 |
Μέλλον | |
• | Carpent tua poma nepotes. – Οι απόγονοί σου θα δρέψουν τους καρπούς. Βιργίλιος, 70-19 π.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 22 |
Φθορά | |
• | Omnia mutantur, nihil interit. – Όλα εκφυλίζονται, [όμως] τίποτα δεν χάνεται. Οβίδιος, 43 π.Χ.-17 μ.Χ., Ρωμαίος ποιητής άρεσε σε 18 |
Καθυστέρηση | |
• | Veritas odit moras. – Η αλήθεια απεχθάνεται την καθυστέρηση. Σενέκας, 4 μ.Χ-65 μ.Χ., Ρωμαίος φιλόσοφος άρεσε σε 103 |
• | Post bellum auxilium. – Μετά τον πόλεμο βοήθεια. Λατινικό ρητό άρεσε σε 8 |
Τέλος | |
• | Plaudite, amici, comedia finita est! – Χειροκροτήστε, φίλοι, η κωμωδία τελείωσε! Αύγουστος, 63 π.Χ-14 μ.Χ., Ρωμαίος Αυτοκράτορας (τα τελευταία λόγια του) άρεσε σε 124 |
• | Finis coronat opus. – Το τέλος στεφανώνει το έργο. άρεσε σε 65 |
Σκοτάδι | |
• | Post tenebras lux. – – Μετά το σκοτάδι φως Από τη Vulgata (βιβλίο Ιώβ) (επιγραφή ρολογιού σε εκκλησία της Γενεύης που χρησιμοποιήθηκε και σαν σύνθημα των Καλβινιστών) άρεσε σε 59 |
Φύση | |
• | Natura est deus in rebus. – Η φύση είναι ο θεός στα πράγματα. Τζορντάνο Μπρούνο, 1548-1600, Ιταλός μοναχός & φυσικός φιλόσοφος άρεσε σε 58 |
• | Deus sive Natura. – Θεός ή Φύση Μπαρούχ Σπινόζα, 1632-1677, Ολλανδός φιλόσοφος (δηλαδή, είναι ταυτόσημες έννοιες) άρεσε σε 57 |
• | Suave mare magno. – Ευχάριστο να αγναντεύεις την αγριεμένη θάλασσα [απ’ τη στεριά]. Λουκρήτιος, 98-55 π.Χ., Λατίνος ποιητής άρεσε σε 45 |
• | Natura nihil fit in frustra. – Η Φύση δεν κάνει τίποτα χωρίς λόγο. άρεσε σε 41 |
• | Natura non facit saltus. – Η φύση δεν κάνει άλματα. άρεσε σε 23 |
Φως | |
• | Post tenebras lux. – – Μετά το σκοτάδι φως Από τη Vulgata (βιβλίο Ιώβ) (επιγραφή ρολογιού σε εκκλησία της Γενεύης που χρησιμοποιήθηκε και σαν σύνθημα των Καλβινιστών) άρεσε σε 59 |
• | Fiat Lux! – Γενηθήτω φως! Γένεσις Α' (της Vulgata) άρεσε σε 19 |
Σκιά | |
• | Pulvis et umbra sumus. – Είμαστε σκόνη και σκιά. Οράτιος, 65-8 π.Χ., Λατίνος ποιητής άρεσε σε 54 |
Ήλιος | |
• | Sol omnibus lucet. – Ο ήλιος λάμπει για όλους. Γάιος Πετρώνιος, 1ος μ.Χ αιών, Ρωμαίος συγγραφέας άρεσε σε 42 |
• | Sine sole sileo. – Χωρίς ήλιο σωπαίνω. Επιγραφή σε ηλιακά ρολόγια άρεσε σε 25 |
Νύχτα | |
• | Omnes una manet nox. – Μια νύχτα μας περιμένει όλους. Οράτιος, 65-8 π.Χ., Λατίνος ποιητής άρεσε σε 94 |
• | In girum imus nocte et consumimur igni. – Τριγυρνάμε [κρλκτ: κάνουμε κύκλο] τη νύχτα και μας κατακαίει η φωτιά. Μεσαιωνικό λατινικό παλίνδρομο επίγραμμα (καρκινική επιγραφή) (γνωστό και ως «Διαβολικός στίχος»· ήταν και τίτλος ταινίας του Γκυ Ντεμπόρ, το 1960) άρεσε σε 51 |
• | Mox nox. – Σύντομα νύχτα. Επιγραφή σε ηλιακό ρολόι άρεσε σε 14 |
Εγγύτητα | |
• | Cor ad cor loquitur. – Η καρδιά μιλάει στην καρδιά. Ιερός Αυγουστίνος, 354-430, Άγιος άρεσε σε 78 |
• | Hannibal ante portas. – Ο Αννίβας προ των πυλών. (ο φόβος των Ρωμαίων όταν ο Αννίβας πλησίαζε στη Ρώμη περί το 217 π.Χ.) άρεσε σε 11 |
Λύκοι | |
• | Lupus dentis, taurus cornis. – Ο λύκος με τα δόντια και ο ταύρος με τα κέρατα [επιτίθεται]. (δηλ. ο καθένας χρησιμοποιεί τα μέσα που διαθέτει) άρεσε σε 45 |
σελίδα 1 από 7
«προηγούμενη σελίδα | επόμενη σελίδα» |