Αρχαίος φιλόσοφος, συνεχιστής του Αριστοτέλη
Άφησε πολλά έργα: Τα πιο γνωστά «Περὶ φυτῶν ἱστορία», «Περὶ φυτῶν αἰτιῶν», «Ἠθικοὶ χαρακτήρες».
Αποκαλείται από κάποιους ο πατέρας της Bοτανικής λόγω των έργων του σχετικά με τα φυτά. Οι δε «Χαρακτήρες» θεωρούνται από τα πιο απολαυστικά αρχαία κείμενα.
Αριθμός Αφορισμών: 14 | Αναγνώσεις: 13,254 |
Αρχαία Γνωμικά
Αιδού σαυτόν, και άλλον ουκ αισχυνθήση. Να ντρέπεσαι τον εαυτό σου και δεν θα ντραπείς κανέναν άλλον. άρεσε σε 61 |
Ημείς γαρ οπότ’ αρχόμεθα ζην, τότ’ αποθνήσκομεν. Ουδέν ουν αλυσιτελέστερόν εστι φιλοδοξίας. Μόλις αρχίσουμε να ζούμε πεθαίνουμε· δεν υπάρχει λοιπόν τίποτε πιο ανώφελο από τη φιλοδοξία. άρεσε σε 35 |
Δοκεί η παιδεία και τούτο πάντες ομολογούσιν, ημερούν τας ψυχάς αφαιρούσα το θηριώδες και άγνωμον. άρεσε σε 32 |
Η δεισιδαιμονία δόξειεν είναι δειλία προς το δαιμόνιον. άρεσε σε 31 |
Έρως εστίν αλογίστου τινός επιθυμίας υπερβολή, ταχείαν μεν έχουσα την πρόσοδον, βραδείαν δεν την απόλυσιν. άρεσε σε 25 |
Ο αυτός έφησε τοις όχλοις μήτε καλώς μήτε κακώς ποιείν· κακώς μεν γαρ παθόντες εις τον άπαντα χρόνον μνημονεύουσιν, ευεργετηθέντες δε παραχρήμα επιλανθάνονται. Ο Θ. είπε ότι στον όχλο δεν πρέπει να κάνεις ούτε καλό ούτε κακό. Γιατί αν τους κάνεις κακό θα το θυμούνται για πάντα, και αν τους ευεργετήσεις θα το ξεχάσουν αμέσως. άρεσε σε 23 |
Έτος φέρει ούτις άρουρα. Η χρονιά φέρνει [την καλή σοδειά] όχι η γη. άρεσε σε 22 |
Συνεχές τε πολυτελές ανάλωμα είναι τον χρόνον. άρεσε σε 18 |
Η δε αναισχυντία εστί καταφρόνησις δόξης αισχρού ένεκα κέρδους. Αναισχυντία είναι να μη λογαριάζεις την υπόληψή σου προκειμένου να βγάλεις κέρδος. άρεσε σε 14 |
Ει μεν αμαθής εί, φρονίμως ποιείς, ει δε πεπαίδευσαι, αφρόνως. Αν μεν είσαι αμόρφωτος, οι πράξεις σου είναι φρόνιμες, αν είσαι μορφωμένος είναι ανόητες. (αξιολογώντας μια συγκεκριμένη ενέργεια ανάλογα με το πνευματικό υπόβαθρο) άρεσε σε 9 |
Και κεκλημένος εις γάμους, του γυναικείου γένους κατηγορείν. (Περί Ακαιρίας από τους «Χαρακτήρες») άρεσε σε 3 |
Ο αυτός έφη τους μοχθρούς των ανθρώπων ουχ ούτως ήδεσθαι επί τοις ιδίοις αγαθοίς ως επί τοις αλλοτρίοις κακοίς. Ο ίδιος είπε ότι οι μοχθηροί άνθρωποι δεν ευχαριστιούνται τόσο για τα δικά τους αγαθά όσο για τις συμφορές των άλλων. |
Ο αυτός νεανίσκον τινα εν συμποσίῳ βλέπων ησυχάζοντα έφη: «ει μεν απαίδευτος ών σιωπάς πεπαιδευμένος υπάρχεις, ει δε πεπαιδευμένος απαιδεύτως σιωπάς.» |
Ολίγων οι αγαθοί νόμων δέονται· οὐ γαρ τα πράγματα προς τους νόμους, αλλ᾿ οι νόμοι προς τα πράγματα τίθενται. |