Ευάγγελος Λεμπέσης, 1904-1968
Έλληνας κοινωνιολόγος
Έλληνας κοινωνιολόγος
Σπούδασε Πολιτικές & ΟΙκονομικές Επιστήμες στα πανεπιστήμια της Φρανκφούρτης και του Παρισιού. Διορίστηκε καθηγητής Κοινωνιολογίας στην Πάντειο το 1931.
Εργάστηκε στην κρατική ραδιοφωνία, την Αγροτική Τράπεζα, στο Υπουργείο Προεδρίας και ως αρθρογράφος στον Τύπο (κυρίως στον Οικονομικό Ταχυδρόμο). Εξέδωσε αρκετά βιβλία με δοκίμια και μελέτες.
Έγινε γνωστός για το σύντομο δοκίμιό του «Η τεραστία κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω» που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην «Εφημερίδα των Ελλήνων Νομικών» το 1941.
Εργάστηκε στην κρατική ραδιοφωνία, την Αγροτική Τράπεζα, στο Υπουργείο Προεδρίας και ως αρθρογράφος στον Τύπο (κυρίως στον Οικονομικό Ταχυδρόμο). Εξέδωσε αρκετά βιβλία με δοκίμια και μελέτες.
Έγινε γνωστός για το σύντομο δοκίμιό του «Η τεραστία κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρόνω βίω» που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στην «Εφημερίδα των Ελλήνων Νομικών» το 1941.
Αριθμός Αφορισμών: 8 | Αναγνώσεις: 2,401 |
Αφορισμοί
Απάτη είναι ως γνωστόν η αποσιώπησις της αληθείας ή η παράστασις ψευδών πραγμάτων ως αληθών. Ἐξ αυτού τούτου του ορισμού αυτής συνάγεται ότι η απάτη δεν ανάγεται εις την ευφυΐαν του απατεώνος, διότι πας άνθρωπος δύναται να παραστήση ψευδώς πράγματα ως αληθή και αυτός ούτος ο βλάξ, αλλ᾿ εις την ευπιστίαν του θύματος... διότι έντιμα μέσα ως δυσκολώτερα, χρησιμοποιεί μόνον ο κεκτημένος πραγματικήν ατομικήν αξίαν. άρεσε σε 16 |
Η παραγωγή βλακών δεν είναι «ταξική». Η πονηρά φύσις δεν έδωκε εις ορισμένη τινά κοινωνικήν τάξιν το επίζηλον τούτο προνόμιο. άρεσε σε 14 |
Διότι η ευπιστία ενός ατόμου, ως προϋποθέτουσα τα άλλα άτομα ως έντιμα και συνεπώς ως ευφυά, είναι ασφαλώς το μέγιστον των τεκμηρίων της πνευματικής του αναπτύξεως και του πολιτισμού του. Όσον υψηλότερον επί των βαθμίδων της ευφυΐας και του πολιτισμού ίσταται έν άτομον ή είς λαός, (οι Ευρωπαίοι εν σχέσει προς τούς Ανατολίτας) τόσον περισσότερον εύπιστος είναι. άρεσε σε 12 |
Ο βλάξ ως πλησιέστερος προς το ζωϊκόν βασίλειον, έχει την ένστικτον καχυποψίαν ούτω ανεπτυγμένην, ώστε ν᾿ αδυνατή να διαγνώση ή να εννοήση συλλογισμούς και λογικούς υπολογισμούς του ευφυούς, βασιζομένους όχι εις το ένστικτον αλλά εις την διάνοιαν... Μίαν μόνην άμυναν διαθέτει, ακριβώς όπως το ζώον και ο πρωτόγονος άνθρωπος: την ένστικτον καχυποψίαν. άρεσε σε 12 |
Και όταν ακόμη ο βλάξ, υπό την μορφήν του επιτηδείου ή του απατεώνος, εξαναγκασθή να δώση μάχην, θά δώση αυτήν διά των πνευματικώς ευκολοτέρων και συνεπώς των ανηθικωτέρων «όπλων»: του ψεύδους, της διαστροφής, της ραδιουργίας και της συκοφαντίας. άρεσε σε 11 |
Η ακατανίκητος επίσης τάσις των βλακών προς τας πάσης φύσεως αγελαίας εμφανίσεις... και διακρίσεις (τίτλοι, διπλώματα παράσημα) είναι κατόπιν των ανωτέρω αυτονόητος. άρεσε σε 8 |
Πονηρία είναι η ενεργητική όψις της καχυποψίας και το δεύτερον στάδιον αυτής, ήτοι η δράσις αυτής, δράσις όμως ζωϊκώς αμυντικής φύσεως, διότι προϋποθέτει την πνευματικὴν κατωτερότητα και την πνευματικήν αμηχανίαν του βλακός, ως ζώου ενστικτώδους και πνευματικώς πανικοβλήτου. άρεσε σε 7 |
Τοιουτοτρόπως δημιουργείται αυτόματος συρροή βλακών εις τας πάσης φύσεως οργανώσεις, αίτινες, εάν μεν είναι συμφεροντολογικαί, διατηρούν τουλάχιστον την σοβαρότητα των συμφερόντων των, εάν όμως είναι «πνευματικαί» περιέρχονται συν τω χρόνω εις πλήρη βλακοκρατίαν. άρεσε σε 5 |
Παρόμοιες Πηγές Γνωμικών
Μανώλης Παπαθανασίου 2008 – 2024