Αθηναίος ιστορικός
Αριθμός Αφορισμών: 38 | Αναγνώσεις: 170,971 |
Αρχαία Γνωμικά
Το εύδαιμον το ελεύθερον, το δ’ ελεύθερον το εύψυχον. Ευτυχισμένοι είναι οι ελεύθεροι και ελεύθεροι είναι οι γενναίοι. (από τον Επιτάφιο του Περικλή) άρεσε σε 894 |
Οι καιροί ου μενετοί. Οι καιροί [ή οι ευκαιρίες] δεν περιμένουν. άρεσε σε 550 |
Φιλοκαλούμεν γαρ μετ’ ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας. (από τον Επιτάφιο του Περικλή) άρεσε σε 510 |
Ανδρών επιφανών πάσα η γη τάφος. (από τον Επιτάφιο του Περικλή) άρεσε σε 477 |
Τοις τολμώσιν η τύχη ξύμφορος. Η τύχη βοηθάει τους τολμηρούς. άρεσε σε 416 |
Δύο τα εναντιώτατα ευβουλία είναι, τάχος τε και οργήν. Δυο πράγματα είναι αντίθετα στη λήψη σωστής απόφασης, η βιασύνη και η οργή. άρεσε σε 387 |
Ου τοις άρχειν βουλομένοις μέμφομαι, αλλά τοις υπακούειν ετοιμοτέροις ούσιν. Δεν κατηγορώ αυτούς που ασκούν την εξουσία, αλλά αυτούς που είναι πρόθυμοι να υπακούσουν. άρεσε σε 382 |
Ησυχίαν είχεν ο Δήμος και αντέλεγε ουδείς, δεδιώς και ορών ότι πολύ το ξυνεστηκός. Ο λαός σώπαινε, και κανείς δεν μιλούσε, γιατί ήταν φοβισμένος και έβλεπε πως οι συνωμότες ήταν πολλοί. άρεσε σε 256 |
Και παρά δύναμιν τολμηταί και παρά γνώμην κινδυνευταί και εν τοις δεινοίς ευέλπιδες. [Οι Αθηναίοι είναι] τολμηροί πέρα από τις δυνάμεις τους, ριψοκίνδυνοι εν γνώσει τους και αισιόδοξοι στις δυσκολίες. άρεσε σε 241 |
Το δε σώφρον του ανάνδρου πρόσχημα. Η σύνεση είναι το πρόσχημα του άνανδρου. άρεσε σε 220 |
Αμαθία μεν θράσος, λογισμός δε όκνον φέρει. Η βλακεία φέρνει θράσος και η εξυπνάδα φέρνει αδράνεια. άρεσε σε 210 |
Άνδρες πόλις και ού τείχη, ουδέ νήες ανδρών κεναί. Η ισχύς της πόλης είναι οι άντρες και όχι τα τείχη ούτε τα άδεια πλοία. άρεσε σε 201 |
Αδικούμενοι οι άνθρωποι μάλλον οργίζονται ή βιαζόμενοι. Οι άνθρωποι περισσότερο οργίζονται όταν τους αδικούν παρά όταν ασκείται βία επάνω τους. άρεσε σε 187 |
Έστιν ο πόλεμος ουχ όπλων το πλέον, αλλά δαπάνης. Το πλεονέκτημα στον πόλεμο δεν το δίνουν τα όπλα, αλλά τα χρήματα που δαπανώνται. άρεσε σε 162 |
Το εναντιούμενον τω δυναστεύοντι δήμος ωνόμασται. Αυτό που εναντιώνεται στο δυνάστη λέγεται λαός. άρεσε σε 146 |
Ο δε πόλεμος... βίαιος διδάσκαλος. άρεσε σε 122 |
Το αυτό δίκαιον και ξύμφορον της τιμωρίας ουχ ευρίσκεται εν αυτώ δυνατόν όν άμα γίγνεσθαι. Το δίκαιο και το συμφέρον δεν είναι δυνατό να συνυπάρχουν στο ίδιο πράγμα. (αρχικά, η φράση αφορούσε την τιμωρία των Μυτιληναίων από τους Αθηναίους, αλλά το ρητό έχει απέκτησε ευρύτερο νόημα) άρεσε σε 118 |
Μη φεύγειν τους πόνους ή μηδέ τας τιμάς διώκειν. Μην αποφεύγεις τους κόπους ή, αλλιώς, να μην κυνηγάς αξιώματα. άρεσε σε 111 |
Εφήμερα σώματα και χρήματα. άρεσε σε 97 |
Φόβος μνήμην εκπλήσσει, τέχνη δε άνευ άλκης ουδέν ωφελεί. Ο φόβος ακυρώνει τη μνήμη, και η γνώση χωρίς θάρρος δεν ωφελεί σε τίποτα. άρεσε σε 94 |
Επιθυμίᾳ μεν ελάχιστα κατορθούνται, προνοίᾳ δε πλείστα. Με την [απλή] επιθυμία ελάχιστα κατορθώνονται, ενώ με την επιμελή φροντίδα τα περισσότερα. άρεσε σε 92 |
Προς έκαστα δει εχθρόν ή φίλον μετά καιρού γίγνεσθαι. Σε όλα τα πράγματα πρέπει να γίνεται κανείς εχθρός ή φίλος, ανάλογα με τις περιστάσεις. άρεσε σε 90 |
Και την ειωθυίαν αξίωσιν των ονομάτων ες τα έργα αντήλλαξαν τη δικαιώσει. Άλλαξαν ακόμα και την καθιερωμένη σημασία των λέξεων, για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους άρεσε σε 84 |
Αίσχιον δε έχοντας αφαιρεθήναι ή κτωμένους ατυχήσαι. Είναι πολύ μεγαλύτερη ντροπή να χάσει κανείς κάτι αυτά που έχει από το να αποτύχει να τα αποκτήσει. άρεσε σε 83 |
Αιδώς σωφροσύνης πλείστον μετέχει. Η συστολή είναι σημαντικό στοιχείο της σωφροσύνης. άρεσε σε 80 |
Τον γαρ ουκ όντα πας είωθεν επαινείν. Συνηθίζεται να επαινούν όλοι αυτόν που δεν βρίσκεται πια στη ζωή. (από τον Επιτάφιο του Περικλέους) άρεσε σε 72 |
Ούτως αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται. Τόσο απρόθυμοι είναι οι περισσότεροι άνθρωποι να μπουν στον κόπο να αναζητήσουν την αλήθεια και προτιμούν να ασχολούνται με τα εύκολα. άρεσε σε 71 |
Μακαρίσαντες υμών το απειρόκακον ού ζηλούμεν το άφρον. Μακαρίσαμε την αγαθότητά [ή αθωότητα] σου αλλά δεν ζηλεύουμε τη χαζομάρα σου. άρεσε σε 59 |
Αμαθία τε μετά σωφροσύνης ωφελιμώτερον ή δεξιότης μετά ακολασίας. Η αμάθεια (άγνοια) με σωφροσύνη είναι πιο ωφέλιμη από τη δεξιότητα (γνώση) με ανηθικότητα. άρεσε σε 57 |
Μέχρι τούδε ανεκτοί οι έπαινοι εισι περί ετέρων λεγόμενοι, εξ όσων αν και αυτών έκαστος οίηται ικανός είναι δράσαι τι ων ήκουσε. Οι έπαινοι για άλλους είναι ανεκτοί μέχρι του σημείου που νομίζουμε ότι μπορούμε να κάνουμε κι εμείς κάτι απ’ αυτά που ακούσαμε. άρεσε σε 52 |
Δίκαια μεν εν τω ανθρωπείῳ λόγῳ από της ίσης ανάγκης κρίνεται, δυνατά δε οι προύχοντες πράσσουσι και οι ασθενείς ξυγχωρούσιν. Δικαιοσύνη μπορεί να υπάρξει μόνο όταν οι αντίπαλοι είναι ισοδύναμοι, κατά τα άλλα οι ισχυροί κάνουν αυτά που μπορούν και οι αδύναμοι συγχωρούν. (από τον διάλογο με τους Μηλίους) άρεσε σε 43 |
Και δια το ανώμαλον της γης, και την έποψιν της ναυμαχίας ανώμαλον ηναγκάζοντο έχειν. Λόγω της ανωμαλίας του εδάφους δεν είχαν ομοιόμορφη άποψη της ναυμαχίας. (κατά την εκστρατεία στη Σικελία, όπου κάθε Αθηναίος σχημάτισε τη δική του γνώμη για την έκβαση της ναυμαχίας ανάλογα με το σημείο στο οποίο βρισκόταν) άρεσε σε 32 |
Πάντα γαρ πέφυκε και ελασσούσθαι. Όλα εκ φύσεως μειώνονται [ή φθείρονται, χειροτερεύουν]. άρεσε σε 31 |
Εγίγνετό τε λόγω μεν δημοκρατία, έργω δε υπό του πρώτου ανδρός αρχή. Στα λόγια [η Αθήνα] ήταν Δημοκρατία αλλά στην πράξη ήταν ενός ανδρός αρχή [του Περικλή]. άρεσε σε 23 |
Ως οίτινες τοις μεν ίσοις μη είκουσι, τοις δε κρείσσοσι καλώς προσφέρονται, προς δε τους ήσσους μέτριοί εισι, πλείστ’ αν ορθοίντο. Αυτοί που δεν υποκύπτουν σε αυτούς που είναι ίσοι τους, που συμπεριφέρονται καλά με τους καλύτερους από αυτούς και που είναι μετριοπαθείς με τους κατωτέρους τους, τα καταφέρνουν καλύτερα. άρεσε σε 8 |
Εγίγνετό τε λόγω μεν δημοκρατία, έργω δε υπό του πρώτου ανδρός αρχή. Έγινε [στην Αθήνα] δημοκρατία στα λόγια, αλλά στην πράξη ήταν εξουσία του πρώτου ανδρός. (για την μοναρχικού τύπου άσκηση εξουσίας από τον Περικλή, που εκλεγόταν επί χρόνια στρατηγός) άρεσε σε 5 |
Αφορισμοί
Δεν θεωρούμε ντροπή την φτώχεια. Ντροπή είναι να μην την αποφεύγει κανείς δουλεύοντας. άρεσε σε 155 |
Ο άνθρωπος από τη φύση του συμπεριφέρεται με ξιπασιά απέναντι σ’ αυτούς που τον κολακεύουν και με σεβασμό προς εκείνους που δεν υποκλίνονται. άρεσε σε 152 |